
Stemmen fra Bodø
«June Korneliussen i den lovende og unge gruppen Black
Morning hadde en
stemmeprakt vi ikke ofte hører maken til. Hun alene var da
nesten verd alle
inngangspengene». Dette skrev Nordlandsposten i oktober
1977. June var
bare 16 år. Slike omtaler skulle vokalisten fra Bodø få mange
av i tiårene
som kom.
Fra hun var tenåring og til hun i beklagelig
ung alder gikk bort våren 2013
var June Korneliussen en ettertraktet og dypt
respektert vokalist også
utenfor hjembyens grenser. Hun var musikalsk
nysgjerrig, og i sitt repertoar
hadde June alt fra myk pop og følsomme
ballader til standardjazz og
kraftkrevende soul-funk.
«June var et
naturtalent. Hun var også kjempeseriøs, og stilte alltid
forberedt på øving.
Hun var en glede å samarbeide med», sier Henning
Gravrok. Den tidligere Bodø
Big Band-dirigenten var en viktig person i Junes
karriere på 1980- og
90-tallet.
Junes karriere begynte i popbandet Black Morning. Hennes
vokale kraft og
rekkevidde var med på å gjøre bandet allsidig, og i tillegg
satte hennes
utadvendte sceneperson en ekstra spiss på opplevelsen av bandet
hun frontet.
«Jeg husker en spillejobb på Bjerka. I publikum var det ei
gruppe
Nato-soldater, blant dem flere afro-amerikanere. Vi andre i bandet
var
nervøse for hvordan de ville like at vi bleike skandinaver spilte deres
musikk, men June var som vanlig i toppslag og trollbandt dem med sine
versjoner av kjente soul- og funk-låter», minnes bandets tangentmann,
Geir-Jakob Hellem.
Et høydepunkt i Junes karriere kom, da Black
Morning deltok i landsfinalen i
NM i Rock høsten 1979. Bodø-bandet vant ikke
konkurransen, men pressen var
overbegeistret over Junes kvaliteter som
vokalist. Og frontfigur. «Et
fyrverkeri av ei rockejente», skrev VG om
18-åringen fra Bodø. Uttrykket
refererte både til Junes stemmekraft,
innlevelse og energiske
sceneframtoning.
«Eksperter vi har snakket
med etter konserten spår June Korneliussen en
lysende karriere i show
business», skrev Nordlys etter at Black Morning
hadde spilt for 4000
publikummere på Jordal Amfi.
I ukene som kom fortalte ansatte i Arne
Bendiksen-selskapet om mulige
plateplaner for ungjenta fra Bodø. Pussig nok
strandet det hele. Junes
musikk-kolleger i Bodø har ei slags
forklaring.
«June var ikke den som var frempå og fremhevet seg selv. Hun
var vel mer
interessert i å synge enn å bli kjent», sier Gravrok. Geir-Jakob
nikker
bekreftende.
«Jeg ønsket å melde henne på i TV-programmet
Rondo på 80-tallet, men June
gled unna. Hun hadde alle forutsetninger til å
bli et stort artistnavn»,
sier Hellem.
«June var kresen på hva slags
låter hun ville synge, og hun innså at hun
ikke kunne leve av den musikken
hun var genuint opptatt av. Hun valgte etter
hvert å utdanne seg til
sykepleier. Jobben innen ulike deler av helsevesenet
var hun også genuint
opptatt av, og den ble en viktig og meningsfull del av
livet hennes», sier
gitarist, og Junes ektemann Finn Robert «Fro» Olsen.
Junes første og
eneste popalbum het «Det e nu æ lev», og ble utgitt av
Bodø-selskapet Igloo
Records i 1981. De som anmeldte plata tok fram
superlativene, og nok en gang
sto Junes vokale artisteri i sentrum: «en
kombinasjon av stor stemme,
naturlig musikalitet og temperament», skrev
Nordlandsposten.
Like
etter Black Morning-tida dukket June opp i det kortlevde poprock-bandet
Rosett m/June, og i tiårene som kom var hun en gjenganger på Bodøs
musikkscene. June deltok både i show og konserter, og i soulrockbandet
Peptalk utfoldet hun seg i kjent energisk stil. Etter hvert ble
«fyrverkeri»-etiketten for snever til å passe Junes utvikling. Musikk var
nemlig mer enn energisk soul-funk for henne, og snart satte June kursen mot
nye musikalske områder.
«June elsket ballader. Hun og jeg spilte ofte
myke Randy Crawford-låter med
bare sang og piano. June sang dem nydelig»,
sier Geir-Jakob.
Etter at June gjorde sine første jobber sammen med Bodø
Big Band gled hun
lenger over i jazzen. De lokale anmelderne var som alltid
begeistret av
hennes sangprestasjoner.
«June virker uhyre sikker og
profesjonell, og når hun dertil synger som en
gud, må det bli bra». Dette
skrev Nordlands Framtids Thor Woje etter at
June i 1985 hadde gjort en sterk
konsert sammen med Wienerkonservatoriets
storband.
Blant Junes siste
større prosjekter var hennes egen jazztrio. I 2001 slapp
de albumet «Gentle
Rain» til god mottakelse, og da trioen spilte under
Varangerfestivalen i 2002
fikk hun betegnelsen «balladedronning» i avisa
Finnmarken.
«Jeg
tror June hadde potensiale til å utvikle seg enda mer som vokalist,
hvis hun
hadde fått leve lenger», mener Henning Gravrok.
Allerede i 2008 ble June
diagnostisert med lungefibrose. På tross av at
lidelsen tærte på kreftene,
maktet June å være musikalsk aktiv i noen år
til. Hennes siste konsertjobb
var i 2012. Denne gangen ga hun stemme til
varmblodig, karibisk musikk med
Finn Slettens "Caribbean Merengue Salsa" prosjekt.
Mesteparten av Junes karriere
burde være kjent for alle kulturinteresserte
nordlendinger. At hun på
slutten av sitt liv også skrev låter er imidlertid
ukjent for de
fleste.
«June kjøpte seg gitar, lærte seg å spille og skrev låter. Noen
av dem fikk
vi spilt inn med fullt band i studio. Jeg gir i første omgang ut
en single
av Junes materiale. Det ser jeg fram til», sier Finn Robert, og
legger til:
«Vi hadde en tanke om at vi skulle reise rundt og spille og
synge for folk
når vi ble gamle. Slik ble det dessverre ikke».
June døde den 11. mars 2013, etter at hennes helse forverret seg dramatisk i siste halvdel av 2012.
Det får være en
trøst for alle som primært husker artisten June at deler av
hennes
egenkomponerte musikk gjøres tilgjengelig.
Hvil i
fred.
Kjell Nordeng